Strona główna Materiały Pokonferencyjne Prelegenci Artykuły Warsztaty i prezentacje Sponsorzy Lokalizacja Kontakt

Opublikowano: 26.08.11@21:07:34    Modyfikowano: 26.08.11@21:07:34       Wyświetleń: 4834    Język: pl

Amatorskie roboty mobilne – projekt dla gimnazjalistów.

mgr inż. Wojciech Kolarz

Dobry projekt edukacyjny, poza typowymi dla tej metody cechami, powinien charakteryzować się tym, że trafi w sedno zainteresowań uczniów. Tylko wtedy mamy gwarancję, że jego realizacja przyniesie naprawdę spodziewane rezultaty, będzie przyjemna zarówno dla uczniów uczestniczących w projekcie, jak i dla nauczyciela będącego opiekunem projektu.

A gdyby tak zrobić krok dalej, gdyby projekt realizowany w szkole poza jego walorami edukacyjnymi realizował również marzenia uczniów, a osiąganie poszczególnych celów wiązałoby się z ogromną satysfakcją i poczuciem własnej wartości?

Ilu chłopców po oglądnięciu Gwiezdnych wojen marzy o posiadaniu własnego robota, ilu z nich snuje plany, zazwyczaj niewykonalne, skonstruowania robota?

I tak marzenia uczniów drugiej klasy gimnazjum stały się podstawą do określenia tematu projektu edukacyjnego. Oczywiście skonstruowanie robota typu C-3PO lub R2-D2 przez typowego, nawet zdolnego gimnazjalistę jest raczej niemożliwe, lecz poznanie zasad działania i skonstruowanie robota poruszającego się na kołach i reagującego na najbardziej podstawowe bodźce jest już warte rozważenia. Zgłębiając temat, wybór pada na roboty line follower – czyli roboty podążające za linią (zazwyczaj - poruszające się po białej płaszczyźnie, na której namalowano czarną linię).

Jest to rodzaj robota, którego zasadzę działania, grupa zdeterminowanych marzeniem gimnazjalistów, jest w stanie opanować bardzo szybko. Odpowiednio pokierowani przez opiekuna gimnazjaliści są w stanie samodzielnie wykonać wybrane elementy takiego robota, jak również złożyć w pełni działający egzemplarz.

„Mózgiem” robota line follower jest mikrokontroler AVR (np. prosty, popularny Attiny 2313). Moduł czujników najlepiej wykonać na bazie transoptorów odbiciowych (czyli diody LED i fototranzystora) i wzmacniaczy operacyjnych. Silniki robota sterowane są za pomocą tzw. mostka H. Pozostaje jeszcze ułożenie odpowiedniego programu i zaprogramowanie mikrokontrolera (darmowe oprogramowanie AVR Studio 4, wersja demo Bascom-AVR). Wydawało by się, że takie elementy jak programowany mikrokontroler, transoptor, wzmacniacz operacyjny mogą stanowić duży problem dla gimnazjalistów (jak by nie było – słabo znających podstawy elektroniki), lecz ponieważ cała elektronika robota to tylko przetwarzanie sygnałów zerojedynkowych (czyli wysokich lub niskich poziomów napięcia), wykonanie i uruchomienie elektronicznych modułów robota okazuje się jednym z prostszych zadań (choć nie pozbawionym drobnych problemów). Wiedza jaka jest wystarczająca w tej części konstrukcji robota to znajomość prawa Ohma i praw Kirchhoffa, umiejętność pomiaru napięć stałych, znajomość podstaw elektroniki na poziomie przedmiotu Technika realizowanego w gimnazjum. Takie elementy jak mikrokontroler i wzmacniacz operacyjny mogą zostać potraktowane jak czarne skrzynki posiadające wejścia i wyjścia, realizujące określane funkcje. Również z częścią mechaniczną, choć jak się okazuje trudniejszą w wykonaniu niż cześć elektroniczna, gimnazjaliści radzą sobie dzielnie (część mechaniczną można wykonać bazując na elementach modelarskich lub klockach LEGO). Oprogramowanie mikrokontrolera wymaga poznania podstaw języka programowania Bascom (Basic dla mikrokontrolerów) i sposobu programowania, ta część realizacji projektu okazuje się najprostsza.

Opisany projekt wymaga dużego zaangażowania uczniów, jak i nauczyciela będącego opiekunem projektu. Można jednak, zrealizować wiele prostszych projektów, związanych z amatorskimi robotami mobilnymi – np. projekty wymagające tylko zapoznania się z konstrukcją, historią, kategoriami amatorskich robotów mobilnych; jak i projekty, których efektem będzie wykonanie poszczególnych modułów – np. skonstruowanie tylko czujnika odbiciowego itp.

Poza wiedzą i umiejętnościami (fizyka – elektryczność, technika – podstawy elektrotechniki i elektroniki, informatyka – podstawy algorytmiki i programowania) związanymi z techniczną stroną realizacji projektu uczniowie nabywają umiejętności organizacji pracy (zarówno w grupie, jak i podziału zadań do indywidualnego wykonania). Uczą się sumienności i odpowiedzialności za powierzone im zadania. Problemy jakie występują podczas realizacji takiego projektu uczą wytrwałości w dążeniu do celu, bo satysfakcja po zakończeniu projektu wynagradza cały trud.








MAPA STRONY | POLITYKA PRYWATNOSCI

Wszelkie prawa zastrzeżone. Teksty, kody źródłowe oraz programy zamieszczane na tej stronie należą do autora. Kopiowanie, przedrukowywanie, bądź wykorzystywanie całości lub ich fragmentów bez zgody właściciela praw autorskich zabronione. Naruszenie praw autorskich podlega karze przewidzianej w kodeksie karnym oraz dzienniku ustaw. Mówi o tym ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 roku z późniejszymi zmianami.

Stowarzyszenie Komputer i Sprawy Szkoły - KISS
Engine & Framework by MAR.APT